2013. április 18., csütörtök

A művész jelen van: Marina Abramović és Ulay szívszaggató találkozása

Marina Abramović, a New Yorkban élő világhírű szerb képzőművész megtestesíti mindazt, ami a performansz művészetéről elsőként eszünkbe jut(hat): meghökkentő, provokatív jelenlét-alkotások, önfeltáró testművészet, a mentális és fizikai lét határainak feszegetése, amelyek gyakran önsanyargató, öngyalázó akciók keretében valósulnak meg. 


Marina Abramović, művészetek, performansz, Ulay, MOME, New York,
Marina Abramović és Ulay találkozása — Forrás: Facebook/Museum Of Modern Art
Több évtizedes pályafutása során a tűrőképesség határáig préselte, ostorozta, szúrta, pörkölte testét és lelkét, összeszabdalta, megégette, megmérgezte, megfojtotta magát.

A performansz „nagymamája” és német művésztársa Ulay, polgári nevén Frank Uwe Laysiepen, kapcsolata 1976-ban kezdődött; nevükhöz számos emlékezetes alkotás fűződik. Több éven át tartó szerelmi- és munkaviszonyukat 1988-ban egy spirituális úttal zárták le: a Kínai Nagy Fal két végéről indultak el egymás felé és kb. 2000 km megtétele után, középen összetalálkozva mondtak búcsút egymásnak.

17 év múlva


Marina Abramović a New York-i Modern Művészetek Múzeuma (MoMA) egyik termében mutatta be A művész jelen van c. performansz-alkotását.


Abramović a teremben elhelyezett négyzet alakú asztalnál ült egész nap, mozdulatlanul, tágra nyitott szemekkel, pislogás nélkül, apróbb megszakításokkal, összesen 716 órán és 30 percen át.

Az előadás lényege: az előadó és nézők között intim, bensőséges kapcsolat és légkör megteremtése; a nézőközönség bármelyik tagja leülhetett a művésznővel szemben, és néhány percig elidőzhetett a társaságában. Ekkor jelent meg Ulay...



Kövessen bennünket a Facebookon!
Ha tetszik az oldal, csatlakozzon közösségünkhöz a Facebookon, mert sok mindent csak ott talál meg; színes, extra tartalommal várjuk Önöket: hasznos tudnivalók, fotók, videók, góbéságok, rövid- és gyorshírek.